Ne jotka ovat lukeneet venäläisiä klassikkoja tietävät, mitä byrokratia voi pahimmillaan olla. Samoin ne, jotka ovat asuneet esim. Ranskassa ja yrittäneet hoitaa pankki- ja virka-asioitaan virastoissa.

Kyllä meillä Suomessakin osataan. Onneksi olen hoitovapaalla, sillä en tosiaankaan ehtisi hoitaa ihan tavallisimpiakaan asioitani työn ohessa. Halusin työtodistuksen eräältä entiseltä työnantajaltani. Ensin minua palloteltiin puhelimessa lomalla olevalta henkilöltä toiselle, sitten löytyi joku ystävällinen sielu, joka lupasi dokumentin kirjoittaa ja lähettää oikein kotiin. Tarkistin, epäluuloinen kun olen, että hän lähettäisi paperin varmasti oikeaan osoitteeseen, eli tein mitä voin. Kun kirjettä ei kahteen päivään kuulunut, soitin perään. Kolmantena päivänä soitin taas ja sanoin hakevani dokumentin työnantajalta suoraan ja niin myös tein. Kirjoittivat minuutissa paperin ja sain sen mukaani. Sitä "lähetettyä" ei ole kahdessakaan viikossa kuulunut.

Laitoin veroilmoituksen postiin. Ei ole mennyt oikeaan osoitteeseen, vaan sitä etsitään nyt Hgin verotoimistojen laareista. Odotetaan taas siis....

Sain pankista kirjeen, että olen jättänyt maksamatta 1,20 euroa lainan korkoa. Kun kyseiset lainat ja korot menevät tililtäni automaattisesti ja tilillä sattuu olemaan vielä rahaakin, luulisi, ettei virhe ole tosiaankaan minun. Mutta minä joudun se silti selvittämään. Lähetin pankkineuvojalleni emailin asiasta, ei viikkoon vastausta. Laitan emailin pankkisivujeni kautta. Ei vastausta. Vihdoin saan JONKUN kiinni pankin yleisestä puhelimesta. Asiaan ei tunnuta reagoivan ennen kuin sanon maagiset sanat: tämä on sen luokan moka, että jos asia ei järjesty tuota pikaa ilman minulle koituvia kuluja, vaihdan heti pankkia. Johan muuttui virkailijan ääni kellossa. Nyt odotan, josko JOKU vaivautuisi soittamaan ja selvittämään pankin virheen.

Ihan totta hei, ennen OLI paremmin. Ennen tietokonetta, kännykkää, pankkiautomaatteja ja muita helpottavia ja nopeuttavia palveluja. Nämä virheet, ihan totta hei, vievät asiakkaan aikaa ja rahaa. Ei tunnu kivalta.

Eli pankit hei, tehkää nyt hyvä tarjous minulle! Saatte asiakkaan, jolla on velkaa riittävästi, säntilliset maksutavat ja hieman säästöjäkin. Tulevaisuudessa lupaa kokeilla sijoittamista uusiin kohteisiinkin. Mutta varokaakin tekemästä enää virheitä, joista minä joudun maksamaan.